Om korskyrkan Gävle

Vi är en fristående baptistförsamling som delar den tro som den kristna kyrkan har bekänt genom alla tider, med en stark förankring i de historiska trosbekännelserna. Vår tro uttrycks särskilt genom den apostoliska och den nicenska trosbekännelsen.

 

 

Vår tro

Bibeln som Guds Ord

Vi tror att Bibeln är Guds ord. Vi tror att författarna till både det gamla och nya testamentet var inspirerade av Gud när de skrevs (gäller ej de apokryfiska böckerna). Vi tror att bibeln består för evigt, är ofelbar, tillförlitlig och sann om den tolkas på rätt sätt. Vi tror att genom Guds ord så förmedlas det enda rättesnöret för kristen tro och levnad. Vi tror att bibeln är sann, oföränderlig och skapande. Vi tror att bibeln är den viktigaste källan till information om Gud och den främsta källan för auktoritet i den kristnes liv. Vi tror att bibeln därför har större auktoritet och bör gå före erfarenhet, tradition och kultur. Vi tror att det gamla testamentet skall läsas i ljuset av det nya testamentet.

Guds karaktär

Vi tror att det endast finns en levande Gud och han är självexisterande och oberoende. Vi tror att han är oändlig och evig, att han alltid har varit och alltid kommer att vara. Vi tror att Gud är allvetande, allsmäktig, oföränderlig, trofast och sann. Vi tror att Gud är rättfärdig i alla sina gärningar och handlar i enlighet med sin natur. Vi tror att Gud är skapare av himmel och jord, både det synliga och det osynliga. Vi tror att Gud uppenbarar sig i tre likvärdiga personer: Fadern, Sonen och den Helige Ande. Vi tror att Fadern är Gud, Sonen är Gud och den Helige Ande är Gud, inte tre olika Gudar utan en och samma Gud som har existerat och kommer att existera i all evighet.

Läran om människan och synden

Vi tror att människan i begynnelsen skapades helig till Guds avbild men på grund av syndafallet fick en köttslig natur. Vi tror att alla människor påverkades av syndafallet och dess konsekvenser och därför behöver bli födda på nytt/från ovan. Vi tror att någon som upplevt pånyttfödelsen har fått frid med Gud men trots detta behöver genomgå en helgelseprocess så att Kristuslikhet får träda i kraft i en människas liv. Vi tror att en efterföljare av Jesus ska leva död från den gamla människan/Adam och i stället ikläda sig Kristus. Vi tror att Herren i vår gemenskap tillsammans med honom ger oss nya tankemönster, ett nytt känsloliv och nya viljor som går i linje med hans vilja.

Kristologi

Vi tror att Jesus Kristus är fullt ut Gud och människa. Vi tror att Jesus genom jungfrufödelsen förenade sann Gudom med sann mänsklighet. Vi tror att han levde ett helt och hållet syndfritt liv och dog på golgata kors i vårt ställe. Vi tror att Jesus straffades för vår synd så att den som tror på honom får frid med Gud. Vi tror att Jesus på den tredje dagen uppstod från de döda och nu sitter på Faderns högra sida. Vi tror att han har all makt i himlen och på jorden och att han är över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen. Vi tror att genom Jesu fullbordade verk så har det öppnats upp en väg till frälsning för var och en som tror.

Frälsning

Vi tror att Gud vill att alla människor ska bli frälsta och att enda vägen till denna frälsning är genom Jesus Kristus. Vi tror att den som hör evangeliet predikas skall omvända sig och tro på Jesus Kristus för att bli frälst och få en upprättad relation med Gud. Vi tror inte att en människas egna gärningar eller prestationer kan frälsa utan att frälsningen endast kan tas emot av nåd genom tro.

Församlingen

Vi tror på den universella församlingen som består av troende i alla länder, folkslag, kulturer generationer och tider. Vi tror att Kristus är församlingens huvud och att församlingen är hans kropp här på jorden. Vi tror på tillhörigheten av en lokal församling i vilken det finns ett andligt ledarskap. Vi tror att Jesu uppdrag och missionsbefallning, att gå ut och göra alla folk till lärjungar, skall uträttas av den lokala församlingen. Vi tror att Guds ord frimodigt skall förkunnas, att de troende skall lärjungarnas, och att människor med uppriktiga behov skall hjälpas. Vi tror att Gud har givit sin församling två sakrament som bör praktiseras, dopet och nattvarden.

Vill du veta mer om vad vi tror på? tveka inte att höra av dig till oss genom att Kontakta oss.

Kontakta Oss

Har du frågor eller vill du veta mer om vår verksamhet? Tveka inte att höra av dig!