I ekumenikens tecken

Oktober, vilken månad. Den har gått fort och den har varit händelserik.

Vi började månaden med att den 8e Oktober få sammarrangera en gospelgudstjänst i Hedvgslundskyrkan tillsammans med Betlehemskyrkan och Hedvigslundskyrkan, med stöd av Bilda. Vilken konsert det blev! För mig som haft arrangemanget i huvudet en längre tid, och som planerat och funderat, haft intensiv mailkorrespondens med flertalet aktörer var det helt fantastiskt att få se slutresultatet. Vi hade ingen aning om hur många som skulle komma, och några var till och med skeptiska till om vi kunde fylla de 200 utställda stolarna. Men när konserten drog igång fick mötesvärdarna ställa ut hundra stolar till. Uppskattningsvis var vi mellan 300-350 personer ink. kör som var med. Helt fantastiskt! Vi gjorde även en insamling till hjälpen för Syriens barn, allt är inte ännu sammanställt, och texten kommer uppdateras när ekonomin är sammansatt.

Helgen efter Joybells, närmare bestämt fredag den 14e Oktober var det dags igen att sammarbeta över gränserna, samma kyrkor som vid det tidigare arrangemanget gick nu samman och höll i ett ungdomsmöte i just, Hedvigslundskyrkan. Christoffer Öhrvall, Ungdomspastor i Filadelfia i Stockholm predikade, och jag själv fick förtroendet att leda lovsången med ett ihopsatt team från de tre kyrkorna. Även detta vart en härlig kväll där ungdomar från inte bara de tre kyrkorna, utan från bl.a Sandviken och flertalet andra ställer kom och medverkade, uppskattningsvis samlade vi ett hundratal ungdomar.

Det är min fasta övertygelse om att Gud älskar Gävle, och har något speciellt för våran stad. 40 dagar av bön för Gävle är ett ytterligare exempel på ekumenik där vi som kyrkor får samlas över gränserna och be för vår stad.

Vid pennan. Robin Säker