Erikshjälpen

10308755_338916156259571_3525170514572748931_nErikshjälpen Second Hand i Gävle är en välsorterad butik med stora ytor. Här kan du fynda nyutplockade saker vid varje öppettillfälle. Vår trevliga personal hjälper dig gärna och i kaféet serveras kaffe och bullar.

Butiken drivs i samarbete med Korskyrkan i Gävle och Erikshjälpen Second Hand Butiker i Huskvarna. Hela överskottet går till sociala och humanitära insatser utomlands och i Sverige. Via korskyrkan i Gävle är vi med och bedriver ett vattenprojekt i Kamerun i västa Afrika. Här råder stor brist på rent vatten för de allra fattigaste, något som leder till att många barn dör i olika sjukdomar. Korskyrkan har hittills genomfört vattenprojekt i fem byar och därmed försett ca femtusen personer med rent vatten. I Ndo-regionen har två byar fått hjälp det senaste året. Rent vatten leds från naturliga källsprång i bergen, vilket är både driftsäkert och miljövänligt då inga pumpar krävs. Detta är mer kostnadseffektivt jämfört med exempelvis brunnsborrning. På så sätt kan fler få hjälp. Korskyrkan förbereder nu nya projekt för flera byar i området. Behovet är stort och efterfrågan ökar i takt med att ryktet sprids. Arbetet har uppmärksammats av det lokala kungadömet som aktivt deltar och uppmuntrar det.

Besök gärna Erikshjälpen Gävles hemsida här.